Stress temmen, anti burn-out tips

Stress is heel gewoon en zelfs gezond. Stress zet je lichaam in actie en is de grondslag voor het leren omgaan met nieuwe situaties. Je eerste handelen is snel en impulsief en misschien niet het meest effectief. Maar de tweede keer dat je in een vergelijkbare situatie komt blijft deze primaire reactie meestal achterwege. Je hebt ervaring en je hebt geleerd ermee om te gaan.

Stress zelf is dus geen probleem. Maar op het moment dat je het overzicht verliest, dat je merkt dat je achter de feiten aanloopt en daardoor blijvend stress ervaart, gaat het mis.

Begin bij de start van de dag aan de stevigste taak

In de ochtend ben je op je scherpst. Alle zintuigen staan maximaal open. Dit is het moment waarop je deze taak het beste aankan.

Als je ergens aan begint, maak het af

Begin met een taak waarvan je weet dat je die af krijgt in de beschikbare tijd. Hak de taak anders op in kleinere deeltaken om zaken te kunnen afronden. Laat je niet verleiden om tussendoor even snel iets anders op te pakken. Dit levert niet alleen tijdverlies op, maar zorgt er ook voor dat je in je hoofd met teveel zaken tegelijk bezig bent

Stel haalbare doelen

Ambitie is prima en zelfs gezond, maar leg de lat niet te hoog. Een doel niet halen verhoogt de stress, het behalen van doelen resulteert in het tegenovergestelde.

Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Zet je telefoon (tijdelijk) uit en ook de meldingen op je telefoon en computer. Blokkeer momenten in je agenda, zodat ook je collega’s weten dat je een taak af te ronden hebt.

Ruim je bureau en Postvak IN op

Rommel op je bureau, je Postvak IN of een lange takenlijst is rommel in je hoofd. Zorg daarom voor een opgeruimde werkplek. Het lijkt misschien een vreemde tip, maar het helpt je om stressvrij en gefocust aan het werk te gaan.

Meer tips? Download het Burn-out boekje voor werknemers, voor werkgevers of plan een gratis kennismakingsgesprek.